دکتر «محمد علی فقیه» در گفتگو با حیات: 1347 مدرسه شاهد در همه دوره های تحصیلی دایر و مشغول ارائه خدمات می باشند

مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثار گران گفت: براساس آخرین اطلاعات دریافتی از وزارت آموزش و پرورش ، در کل کشور 1347 مدرسه شاهد در همه دوره های تحصیلی دایر و مشغول ارائه خدمات می باشند، از این تعداد حدوداً 105 مدرسه در سطح تهران بزرگ فعالیت دارند .
بررسی نحوه عملکرد مدارس شاهد، وضعیت تحصیلی دانش آموزان این مدارس و برنامه های تابستانی مدارس شاهد، انگیزه ای شد تا پایگاه اطلاع رسانی حیات گفتگوی را با دکتر محمد علی فقیه، مدیرکل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران تدارک ببیند که شرح کامل آن را در ادامه می خوانید:
1_ برنامه شما در خصوص مدارس شاهد و فعالیت این مدارس در تابستان امسال را توضیح بفرمایید؟(برنامه های تفریحی، آموزشی، علمی و فرهنگی)
براساس برنامه ریزی های انجام شده علاوه بر اجرای برنامه های مختلف آموزشی و فوق برنامه در مدارس شاهد ، پس از اتمام هر سال تحصیلی و در فصل تابستان اردوهای تفریحی ، زیارتی ، آموزشی و توجیهی برگزار می گردد . علاوه بر آن در این فرصت مغتنم با دعوت از اساتید برجسته در موضوعات روانشناسی و هدایت تحصیلی جلسات و نشست های تخصصی با حضور دانش آموزان و والدین آنها برگزار می گردد . علاوه بر این، برای تقویت بنیه علمی دانش آموزان مدارس شاهد و نیز سایر دانش آموزان طرح شاهد ( طرح پراکنده ) از امکانات و فضای این مدارس به نحو مطلوب استفاده می شود.
2_ در کل کشور و استان تهران چه تعداد مدارس شاهد وجود دارد و با توجه به ظرفیت بکارگیری دانش آموزان شاهد آیا با کمبود مدارس شاهد مواجه هستیم؟
براساس آخرین اطلاعات دریافتی از وزارت آموزش و پرورش، در کل کشور 1347 مدرسه شاهد در همه دوره های تحصیلی دایر و مشغول ارائه خدمات می باشند . از این تعداد حدوداً 105 مدرسه در سطح تهران بزرگ فعالیت دارند .
3_ آیا مدارس شاهد به لحاظ کادر معلمین و امکانات آموزشی تفاوتی با مدارس عادی دارد؟ در این صورت این تفاوت بیشتر در چه زمینه هایی ملموس است؟
مطابق با ضوابط اساسنامه طرح شاهد، آموزش و پرورش مکلف است از بهترین معلمین مجرب و متعهد برای کادر آموزشی مدارس شاهد استفاده نمایند . برهمین اساس و با بررسی های انجام شده مدارس شاهد از کادر مناسبی برخوردار هستند از جهت امکانات آموزشی نیز سعی شده است بهترین امکانات و فضا در اختیار مدارس شاهد قرار گیرد در این مدارس برای دانش آموزان طرح شاهد کلاس های مکمل آموزشی اجراء می گردد تا در زمینه تحصیلی ارتقاء یابند و خلاهای آموزشی آنها مرتفع گردد.
4_ برای افزایش کیفیت آموزش در مدارس شاهد چه برنامه هایی را تدارک دیده اید؟
همواره با تعامل اداره کل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ایجاد راهکارهای مناسب برای ارتقاء کیفیت آموزشی مدارس سرلوحه برنام های اداره کل آموزش بوده است . بعنوان مثال سعی شده است، زمینه های انگیزشی برای مدیران مدارس شاهد افزایش یابد و با حمایت های مالی و معنوی از دانش آموزان طرح شاهد بسترهای مناسب ارتقاء سطح کیفی مدارس فراهم گردد . همچنین در جذب مدیران و معلمین مدارس شاهد روسای ادارات آموزش استانها عضو کمیته نیروی انسانی هستند تا بهترین معلم و نیروی انسانی در اختیار مدارس شاهد قرار گیرد .
5_ با توجه به اینکه حدود 26 هزار دانش آموز شاهد تحت پوشش بنیاد و در قالب طرح پراکنده در سایر مدارس تحصیل می کنند، چه برنامه هایی را تدارک دیده اید تا بتوانند از امکانات مشابهی که در مدارس شاهد مورد بررسی قرار می گیرد، استفاده کنند؟
یکی از دغدغه های این اداره کل ساماندهی سطح کیفی و آموزشی دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس طرح پراکنده می باشد ، تا نیازهای آموزشی این عزیزان بصورت مطلوب و در اسرع وقت تامین شود . برنامه تحولی در این زمینه با دعوت از روسای ادارات آموزش استانها و نشست تخصصی پیرامون بررسی شرایط موجود و ترسیم وضعیت مطلوب در حال پیگیری و اقدام می باشد تا انشاءالله شیوه نامه جدید در دستور کار ستاد مرکزی شاهد آموزش و پرورش قرار گیرد و شاهد روند رو به رشد در این زمینه باشیم . ایجاد تسهیلات برای جذب حداکثری دانش آموزان طرح پراکنده به مدارس شاهد ، جذب نیروی انسانی مجرب و متعهد ، ارائه مشاوره های تحصیلی مناسب از جمله این راهکارها می باشد.
6_ آیا مدارس شاهد هوشمند سازی شده اند؟
هوشمند سازی مدارس شاهد عمدتاً از وظایف وزارت آموزش و پرورش می باشد و براساس اطلاعات موجود اکثر قریب به اتفاق مدارس شاهد هوشمند سازی شده اند، بنیاد نیز، با تاکید بر تجهیز مدارس شاهد در همه ابعاد مورد نظر ، بر روند بهره مندی فرزندان شاهد از امکانات مناسب آموزشی در این مدارس نظارت دارد.
7_ چه برنامه هایی در ایام فراغت برای مدارس شاهد در نظر گرفته اید، و آیا این برنامه ها با سال های قبل تفاوتی دارد؟
ستادهای اجرایی شاهد استانها متناسب با شرایط اقلیمی، جغرافیایی ، امکانات و . . . نسبت به تمهیدات لازم برای اجرای برنامه های تفریحی ، فرهنگی و آموزشی دانش آموزان مدارس شاهد برنامه ریزی و تصمیماتی را اتخاذ می نمایند و براساس تمایل دانش آموزان و خانواده آنها این برنامه ها اجراء می گردد که البته سعی شده است اجراء برنام ها متنوع ، جذاب و در برگیرنده موضوعات آموزشی و متناسب با نیازها و علائق مخاطبین باشد در هر حال برنامه های هر سال با سال دیگر تفاوت قابل ملاحظه ای می باشد.